Isnin, 20 September 2010

Sepetang Dua Di Tempat Baru

Ramai orang bising suruh aku tulis. Lagi-lagi, "ha, tulis blog la. Itu, ini, blah blah blah." Terlalu banyak permintaan. Ambik hangpa semua sedikit ulasan ikhlas dan tersorok daripada si musafir perjalanan jauh yang disangka 2 jam setengah rupanya membawa kepada 4 jam setengah. 


1. Batu Pahat tidaklah terlalu asing bagi aku cuma ada sebahagian tempat yang masih aku belum tahu seperti "Pantai Ganu-Kita-Ada-Balai." Rupanya antibodi badan aku diracun secara total oleh doktrin-doktrin urban metropolitan sehinggakan aku tak dapat lagi into kawasan-kawasan begini. Maaf rakan-rakan. Lagi-lagi ajak aku tengok game Liverpool lepas aku telan ubat batuk setengah botol.

2. Rumah ibu-bapa si hantu daging juga seperti familiar. Seolah-olah macam rumah pakcik aku. Suasananya yang sebiji memang aku yakin kawasan itu adalah kawasan pakcik aku. Satu peringatan, aku kali terakhir ke Senggaram (betul ke eja wahai budak-budak Johor?) pada tingkatan 3. Faham-faham sajalah bila seorang pra matang masuk kereta. Mesti membuta punya sehingga sampai ke destinasi.


3. Nasi Baryani (ini cara eja kedai tu) Gam Shah aku juga pernah rasa satu ketika dulu. Zaman merempit bapakku mengembalikan memori sakit tulang belakang ketika membonceng motorsikalnya. Agak selalu juga dulu aku menjejakkan kaki kesana. Cuma aku didedahkan oleh pakcik Asre dengan Nasi Baryani Taman Soga yang menjadi bualan orang tempatan. Mungkin kalau aku pekena sedas dua, persepsi aku untuk kesuluruhan trip kali ini berubah. 


4. Setelah sekian lama, baru persoalan aku terjawab kenapa mak aku masak mee bandung ada kacang dalam kuah. Rupanya ini adalah menu istimewa orang selatan. Terlalu berbeza dengan versi orang utara. Kamu mahu kelainan pada mee bandung, silalah ke Batu Pahat. 


5. Secara keseluruhannya, aku tabik pada semangat kesetiaan dan sikap ramah mesra orang selatan. Memang terbaik! Walaupun satu hari nanti kerajaan Malaysia akan dipimpin oleh pembangkang, aku percaya mereka ketika itu masih belum lagi dapat menawan Johor macam yang terjadi di Kelantan sekarang. Percayalah wahai sekutu-sekutu PAS, PKR, dan DAP sekalian. Anwar Ibrahim, sila ambil perhatian.


p/s: Terima kasih kawan-kawan untuk hari itu kecuali seorang. Kau tahu siapa yang aku cakap. Lain kali jangan cakap pasal orang naa. Kan dah kena batang hidung sendiri.

Tiada ulasan: