Jumaat, 15 Oktober 2010

Manifesto Semalam: Perkara 2

Budget 2011. Another bad decision for rakyat. Especially for smokers. Sigh.

Tak habis-habis lagi ke? Kau orang buat macam-macam, tapi still jugak perkara yang sama berlaku. Katalah ada kenaikan gaji kakitangan awam (maaf, aku taktau sebab aku skip part ni), dalam masa yang sama kau mengenakan cukai tinggi terhadap majoriti. Mungkin minoriti. Kami merangkumi paling tidak 50% populasi Malaysia. Sedarlah. Kau hanya memberi kepada 25% populasi Malaysia yang lain. Apa kejadahnya? Lagi 25% tu mana hilang? Takkan masuk poket masing-masing kot?


Dengan alasan pembangunan, pernahkah kau terfikir apa kesannya untuk rakyat? Selama ni, kami dihidangkan dengan pelbagai pembangunan sedangkan setiap pembangunan itu kami harus membayar jika mahu menggunakannya. Cukuplah dengan isu air. Kenapa harus menaikkan tarif air jika pembangunan itu untuk rakyat? Sudahnya semuanya masuk poket sendiri.


Kita ulas sikit gambaran tentang pandangan seorang rakyat andai perkara ini terus berlaku.

1. Makin ramai rakyat self-centered. Apa tidaknya, kalau rokok dah mahal, siapa yang nak kongsi? Lagi-lagi kepada orang yang memang kaki pow.

2. Makin ramai yang lahir sebagai materialistik. Kalau dah self-centered, semua orang fikir pasal poket sendiri. Jangan kata Palestin, jiran yang nazak kat rumah pun mesti tak ambik tahu. Nak mintak pertolongan pun dah makin susah.

3. Makin ramai yang minta sedekah. Ok, takrifan minta sedekah ini mungkin berbeza. Maksud aku bukanlah diorang akan merayau-rayau bawak tupperware isi duit dekat orang ramai. Maksud aku adalah orang yang mahu meminta pertolongan itu terpaksa merayu-rayu macam peminta sedekah. Hina sangatkah mereka sedangkan kita umat Islam hidup bersaudara? Patutkah seorang saudara kita sendiri melayan saudaranya yang lain seperti peminta sedekah yang hina? Tinggi sangatkah taraf mereka? Terus terang aku pernah berada dalam situasi begini.


4. Konsep Islam itu akan menjadi sebahagian sahaja dalam kehidupan. Percayalah, makin ramai yang mengelak dari hidup beragama. Apa yang penting, adalah mengejar kebendaan. Kalau takda duit, macam mana nak hidup. Betul tak? Sedangkan semua rezeki yang datang itu milik Yang Maha Esa. Jadi, agama hanyalah terhad pada soal ibadah dan tidak termasuk sosio-ekonomi.


5. Walau apa sekalipun, hubungan sesama manusia memang jauh menyimpang. Masing-masing akan mempertahankan hak masing-masing walaupun berada di pihak yang salah. Memang semakin sukar untuk jumpa orang yang sanggup mengaku kesalahan yang dibuat. Apatah lagi mintak maaf.


6. Semua badan kebajikan akan terlibat dengan bisnes. Sumpah. Benda ni dah banyak berlaku. Kalau dah semuanya nak duit, apa lagi cara terbaik? Buat bisneslah. Kalau betul kau nak menolong, kenapa mesti berniaga? Sedangkan soal menguruskan jenazah pun dah ada bisnesnya, apatah lagi perkara-perkara yang biasa?


Apa kau nak buat, ikut suka kau lah. Aku bersuara pun, aku bukannya ada kuasa. Silap-silap kena tangkap lagi.

Tiada ulasan: