Khamis, 30 Disember 2010

Islam: Satu Perkara Objektif atau Subjektif 2

Ramai orang cerita pasal bola. Iya, Malaysia dah maju.


****

Bab 2: Leverage.

Mengulas mengenai perkara yang membabitkan dalil daripada Surah An Nisa: 171, mungkin ramai yang terkeliru. Persoalannya adalah membabitkan "janganlah kamu ghulu (melampaui batas) dalam agamamu..." Persoalan 'agama' itu sendiri merujuk kepada kehidupan yang termasuk dalam konteks sosial, ekonomi, dan hubungan sesama manusia (muamalat). Aku rasa time darjah-darjah lagi kita dah diajar bahawa agama itu merangkumi semua aspek kehidupan bukan?


Bab ini mungkin mengambil masa yang lama untuk diamati kerana ia banyak melibatkan unsur-unsur terma ekonomi. Leverage contohnya, bagi orang kebanyakan mungkin satu terma baru untuk mereka. Jadi, mungkin sukar aku mahu sampaikan dalam bentuk yang lebih ringkas. Kalau diterjemah sekalipun, semuanya merujuk pada entiti bisnes. Tak percaya? Cuba try google 'definition of leverage.'

Bagi yang sudah memahami leverage, kau orang mungkin senang tangkap. Tapi, apa yang aku cuba sampaikan, leverage ini bukanlah merujuk semata-mata pada 'short-term loan' yang kau orang semua faham. Aku cuba tukarkan konsep leverage ini kepada titik imbangan ibarat sebuah tuil jongkang-jongket yang berada di tengah-tengah papan. Alah, tengok gambar lagi senang kot.


(Yang kat tengah-tengah tu lah leverage)

Apa yang aku cuba ulas, leverage ini sebenarnya banyak berkaitan dengan kehidupan. Leverage inilah menentukan bahawa titik keseimbangan yang berada dalam sistem kehidupan manusia.


Untuk memahaminya dengan ayat yang lebih ringkas, cuba kau orang tanya diri sendiri. Macam mana kehidupan yang seimbang? Untuk yang beragama Islam, kadar keseimbangan Ukhrawi dan Duniawi itu bagaimana? 50-50 kah?


Kita ambil contoh carta pengambilan makanan yang seimbang. Tengok gambar kat bawah ya adik-adik.



Persoalannya; adakah setiap makanan mempunyai ratio yang sama? Kenapa daging, ayam dan produk makanan berlemak tidak mempunyai kawasan yang sama besar dengan sayur-sayuran dan buah-buahan? Adakah rationya 50:50 atau 1:1? Tentu sekali seimbang merujuk kepada ratio yang 'berat sebelah.' Sudah tentunya entiti yang mempunyai khasiat yang banyak lebih tinggi rationya. Dalam kes pemakanan seimbang, kumpulan karbohidrat (bijirin) mempunyai ratio yang lebih tinggi berbanding kumpulan makanan yang lain kerana mereka memberikan khasiat yang lebih banyak.


Begitu juga dengan kehidupan. Tidak semestinya kehidupan itu sentiasa sama rata. Dalam erti kata lain, seimbang bukan beerti sama rata. Kita ambil kekeluargaan sebagai contoh. Dalam konsep kekeluargaan, entiti yang terlibat adalah komitmen dan masa (untuk perbandingan, semua faktor entiti lain dianggap sebagai malar). Komitmen seseorang yang bekeluarga ditakrifkan sebagai mencari rezeki, yakni dalam bahasa modennya ialah mencari duit.


Banyak keluarga rata-ratanya kedua-dua suami dan isteri bekerja. Alasannya cukup mudah, tak cukup. Kita buat satu cartalah senang. Tulis panjang-panjang pun penat jugak.



Berapa banyak masa yang diperuntukkan untuk kasih sayang dalam kes ini? Kasih sayang merujuk kepada peruntukan masa ibu bapa untuk anak-anak. Adakah dengan peruntukan sebanyak itu boleh menjadikan seorang anak itu lebih cenderung untuk menolong ibu bapanya kelak?


"Anak-anak mungkin gagal mengikuti apa yang kita ajar, tetapi mereka tidak akan gagal meneladani apa yang kita buat." Rashidah Mustaffa.


Kalau kesnya dah sebegini, bagaimana anak-anak boleh meneladani ibu bapa mereka? Siapa lagi yang boleh mencorakkan kehidupan yang lebih baik kepada mereka kalau bukan ibu bapa mereka sendiri? Persoalan ini sendiri merungkaikan kadar gejala sosial yang kian meningkat. Akibat dari titik tolak peristiwa ini, semakin ramai anak-anak generasi baru 'terabai' oleh ibu bapa mereka yang sibuk secara tidak langsung.


Jadi, adakah peruntukan masa di rumah dan kerja itu bersesuaian? Dalam kes ini, peruntukan untuk kerja: peruntukan anak-anak (masa lapang) = 10:4. Untuk yang pandai matematik, peruntukan ini sama dengan 2.5:1. Bukankah anda telah melebihi norma kehidupan yang sesuai dengan syariah yang menetapkan semuanya harus 1:1? Kenapa mahu memilih leverage yang lebih? 



Bab 2.1: Pelan Kewangan Konvensional dan Islamik.

Tiada ulasan: