Khamis, 20 Januari 2011

Topik Asing Seketika

Aku masih dalam draf pasal leverage tu. Ada banyak sangat.

Kita borak santai dulu ya.

****

Dalam entri mamat ni ada cerita pasal mazhab. Itu pandangan dia. Aku ambil positif. Dia boleh olah dalam bentu pemikiran dia sendiri. Bagus.

Yang ini aku suka. Minah ni pandai hurai. Dengan mengambil pendekatan secara perbandingan, orang (pembaca) akan lebih mudah memahami konteks.


Setidaknya, Rasul Allah itu menyampaikan dalam bentuk satu persatu. Tidaklah Islam itu hadir dalam sekelepuk. Mulanya dibincangkan tentang soal tauhid, akidah dan akhirnya kepada amalan-amalan ibadah.


Secara tafsiran logik dan realitinya, Nabi Muhammad menggunakan pendekatan lembut (memudahkan) dalam urusan menyampaikan dakwah. Bukan semua orang boleh menerima secara total. Nak tarik orang memang susah. Lagi-lagi bab akidah dan kepercayaan. Kena main slow-slow la.


Aku respek kepada kumpulan Tabligh yang ada. Cuma aku tak berapa setuju dengan pendekatan yang dibawa oleh mereka. Konteks Islam yang cuba dibawa memang betul, cuma kurang bersesuaian dengan zaman. Orang zaman sekarang memang takut dengan agama. Ini realiti. Kalau tak percaya, cuba test. Mesti orang lari. Tengok masjid/surau waktu sembahyang Maghrib sudahlah. Tak sampai 2 saf penuh pun. Tabligh terlalu menekankan konsep dakwahnya kepada ukhrawi semata-mata. Sekarang ni, orang ambil sambil lewa pasal agama. "Ala, janji aku dapat masuk syurga dah la," itu yang biasa aku dengar. Memang sah orang ambil ringan pasal agama.


Jadi, kepada sesiapa yang ada platform untuk berdakwah, contohnya blog ataupun facebook, silalah ambil pendekatan yang lebih ringan. Jangan jadi pencetus fitnah kepada agama. Tak salah bukan? Yang penting istiqamah, bukan kuantiti penyampaian.

Tiada ulasan: