Rabu, 16 Februari 2011

Valentine's Day Tidaklah Se'special' Mana

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Segala puji bagiNya pentadbir segala alam. Mungkin impak sambutan Maulud  al-Rasul ini telah menutup pintu-pintu kejahatan sambutan Valentine's Day. Walaupun impaknya tidaklah menyeluruh, sekurang-kurangnya aku dapat tengok banyak perubahan yang berlaku dan orang Malaysia sendiri lebih terbuka hati untuk Maulud Nabi ini.


Saja aku nak kongsi satu perkara yang aku baru dapat pagi tadi. Isinya cukuplah panjang lebar, tapi apa yang aku dapat ingat dan cerap hanyalah cebisan. Lagipun, aku bukanlah seorang yang thiqah.

Maulid al-Rasul Muhammad S.A.W sebenarnya mula diperkenalkan pada zaman pemerintahan Sultan Salah al-Din (Salahuddin) al Ayyubi bersama abang iparnya Raja Muzaffaruddin Shah (kalau tak silap lah. Rasanya ada Shah kot). Tujuan sambutan ini adalah semata-mata menggalakkan dan menyemarakkan semangat pejuang-pejuang Islam semasa perang Salib (aku tak ingat berapa tarikhnya).


Pada waktu itu, ramai orang Islam mula luntur semangat jihadnya kerana asakan demi asakan dari tentera luar (aku pun tak ingat siapa. Yang aku ingat ada tentera Parsi). Jadi beliau memutuskan sebagai 12 Rabi' al-Awwal sebagai satu tarikh keramat untuk semua umat Islam pada ketika itu berhimpun dan bersatu sambil menyemai rasa kecintaan terhadap Rasulullah S.A.W. Dari titik tolak itulah, sambutan ini terus dipraktikkan dalam kehidupan orang Islam (Muslim) sehingga sekarang.


Cukup dengan sejarah, kita masuk hal sambutan itu sendiri. Ada sesetengah cakap-cakap yang mengatakan sambutan ini adalah bidaah. Iya, memang bidaah merupakan suatu perkara yang tidak dilaksanakan pada zaman Rasulullah tetapi berlaku pada zaman terkemudian selepas kewafatan beliau. Namun begitu, tidaklah perbuatan ini dianggap menuju ke neraka.


Aku suka dengan huraian Ustaz Zahazan dalam bukunya, Hadith 40 Imam Nawawi. Beliau ada menceritakan secara ringkas dan padat mengenai bidaah. Apa yang dapat aku rumuskan, bidaah ini tergolong dalam bidaah hasanah kerana memandang visi sambutan itu sendiri. Mashlahat umat Islam pada ketika ini yang terumbang-ambing dengan arus pemodenan wajar diambil perhatian. Dengan adanya sambutan sebegini, kesatuan umat Islam dapat diperkukuh dengan mengkhususkan pada satu hari walaupun pada dasarnya tali persaudaraan antara sesama Islam itu wajib dipraktikkan setiap hari. Sekurang-kurangnya, ia ada daripada tiada.


Lainlah konteks sambutan Maulud Nabi itu disalah anggap cuti am semata-mata. Ini diibaratkan seperti cutinya hari 'Good Friday' di Malaysia. Maka, bolehlah dikategorikan sebagai bidaah yang menuju ke neraka.


****

Disebabkan aku ambil ekonomi, aku nak jugak cerita pasal ekonomi. Dalam terma ekonomi, FIAT money telah digunakan sebagai satu alat tukaran. Huraian tentang FIAT Money ini terlalu panjang dan memerlukan satu penelitian khusus. Bagi Fuqaha yang betul-betul mahu meninggalkan perkara-perkara syubhah kerana dikhuatiri kesahihan halalnya, maka mereka berijtihad bahawa FIAT Money adalah haram kerana ada unsur gharar (tersembunyi/terselindung).


Tapi, ia bergantung pada i'tiqad masing-masing yang menetapkan bagaimana hukum FIAT Money itu. Walaupun kesesuaian ini (rukhsah) ada, tidaklah bermakna hanya dengan beri'tiqad semata-mata. Perlulah ada nas-nas dan dalil-dalil yang menyokong. Kebanyakan Ulama' kontemporari mengijtihadkan FIAT Money adalah harus.


Jadi, sesiapa yang beri'tiqad bahawa HARAMnya FIAT Money, maka hendaklah dia meninggalkan saki baki itu dan tidak boleh menggunakannya sampai bila-bila. Ingat! I'tiqad akan mencerminkan tindakan susulan. Sebagai contoh, andai arak itu ada yang mengatakan harus dan ada yang mengatakan haram (ini sebagai contoh perbandingan sahaja. Apa yang haram itu jelas, dan halal itu juga jelas. Jangan salah tafsir ya). Jika kau orang mengikut pendapat yang mengatakan arak itu haram, maka jatuhlah hukumnya haram kepada kau orang. Tindakan kau orang untuk meminum arak walaupun telah beri'tiqad ianya haram membawa kepada dosa. Tanggung sendiri padahnya.


p/s: Bab perbezaan pendapat (khilaf) adalah untuk para Ulama sahaja sebenarnya. Kita ni sebagai orang bodoh (jahil) kalau ada khilaf bukannya membentuk kesempurnaan, tapi kehancuran. Lagi-lagi bab agama. Ingat, kau dipertanggungjawab dengan setiap apa yang kau katakan!

Tiada ulasan: